Small Giants

Sedan några år tillbaka är jag tränare för mina döttrars fotbollslag, i FC Rosengård. En av tjejerna där frågade mig en gång vad jag jobbar med.
– Jag har ett köksföretag, svarade jag.
– Aha. Som Ikea?, frågade 11-åringen.
– Njae, det är faktiskt nästan motsatsen. Ikea är ett jätteföretag men vi är bara fyra anställda, förklarade jag.
– Wow!, utbrast hon förundrat. Är ni så dåliga!?

Episoden fick mig att tänka på en bok som jag läste för några år sedan, och som jag nu senaste månaden läst om. Jag hintade i ett inlägg för ett tag sedan att jag gjort en lista med de 12 böcker som påverkat mig mest i mitt företagande, och har kommer nu den första av dem.

Small Giants – Companies That Choose to Be Great Instead of Big av Bo Burlingham.

11-åringen i mitt fotbollslag gav uttryck för en rätt vanlig föreställning om företag: Ju större, desto bättre. Det är väl rätt självklart? Om ett företag är bra så växer det ju. Och om det är dåligt så vissnar det bort.

Men i Small Giants utmanas den synen. Redan i dess underrubrik sätts tonen: Den handlar om företag som vill vara fantastiska istället för stora. Det finns alltså en motsättning mellan “stor” och “bra”.

Boken handlar om en typ av företag som oftast flyger under medias radar; Det är nästan alltid privatägda företag (de har aktivt valt att inte bli publika eller ta in externa ägare). Det är företag som valt att satsa på kvalitet i allt de gör, och i många fall valt bort snabb tillväxt. Följden är att de alla är relativt okända utanför sin community.

Frågan som ställs på sin spets är: Vad är egentligen ett bra företag? Och om det inte hänger ihop med storlek – omsättning, antal anställda osv – vad avgör om ett företag är bra eller inte?

Det kryptiska svaret som ges i boken är att bra företag har ”mojo”. Man måste kanske läsa boken för att helt förstå innebörden av begreppet, men man kan kanske sammanfatta det med att ”mojo” är det som gör att företaget som organism trivs och utvecklas. Och att ”mojo” sitter i väggarna. Det genomsyrar kulturen.

Begreppet ”Small Giants” har vi tagit till oss på Kulladal. Vi läste alla boken i början – sommaren 2020 – och ofta när vi pratar om vårt företags framtid kommer begreppet fram.

Till exempel, när vi hade en strategi-workshop för ett par veckor sedan enades vi om en visionspunkt som handlar om att ”kvalitet alltid går före expansion”. Det är vår definition av vad ett ”bra” företag är.

”Kvalitet före tillväxt” betyder förstås inte att expansion i sig är något dåligt, utan bara att den ska vara underordnad kvalitet. Expansion på bekostnad av kvalitet (på produktens kvalitet, servicens kvalitet, och varumärkets anseende) är inte OK, har vi bestämt.

Entreprenörer som gjort tillväxtresor med sina företag vet att detta är lättare sagt än gjort. Därför är det aldrig fel att påminnas om att det finns alternativ till snabb tillväxt.

Boken ger flera casestudies om företag som är ”small giants” och som har ”mojo”. Det mesta handlar om företagets insida, dess kultur, snarare än vad företaget producerar och säljer. Poängen är att en bra kultur skapar engagerade medarbetare. Vilket, per automatik, gör kunderna glada. Vilket förstås driver tillväxt ändå, som en bieffekt. Där någonstans finns poängen.

    Prenumerera på bloggen






    [utm_campaign_i][/utm_campaign_i]
    [utm_source_i][/utm_source_i]
    [utm_medium_i][/utm_medium_i]
    [utm_term_i][/utm_term_i]
    [utm_content_i][/utm_content_i]
    [gclid_i][/gclid_i]

    You may also like

    Leave a Reply