Häromdagen lanserade vi en priskalkylator på vår sajt, kulladal.com. Tanken är att potentiella kunder ska snabbt kunna få ett ungefärligt pris på vad ett kök skulle kosta.
Fördelen för kunden med en priskalkylator är att de får ett snabbt svar. Fördelen för oss är att det är en automatisk screening: De kunder som inte har rätt budget kommer direkt sorteras bort.
(Till skillnad från i nuläget, då vi lägger rätt mycket tid på alla leads, och först lite senare i processen får veta om de har rätt budget eller ej.)
Ett annat syfte med priskalkylatorn är att den ska fungera som en leadmagnet. Dvs ett sätt för oss att få kontaktuppgifter till potentiella kunder, så att vi till exempel kan hålla oss top of mind genom att skicka nyhetsmail.
Vi har redan några leadmagneter:
Webbesökare kan beställa vår katalog, och de kan använda vårt ritprogram. Båda dessa funkar hyfsat, men de har uppenbara nackelar:
– Katalogbeställningar: Det är ett relativt dyrt sätt för oss att skaffa leads, pga tryckkostnad och porto. Dessutom har det visat sig att de flesta av våra kunder (ca 75%) inte är katalogbeställare.
– Ritprogram-användare är förvisso kvalificerade leads. Men tröskeln att börja använda ritprogrammet är relativt hög. De flesta som söker efter en köksleverantör börjar inte med att sätta sig in i ett ritprogram.
Så, jag insåg att vi behövde skapa ytterligare en leadmagnet, och nu ska jag berätta hur jag gjorde:
1. Allt började med att jag läste Alex Hormozis bok ”$100M Leads” och fick massor med idéer och inspiration. Men var skulle jag börja, och vilken av alla idéer skulle jag jobba med?

2. Jag tog ett snack med ChatGPT och fick idéer på tänkbara leadmagneter. Jag fastnade för idén med en priskalkylator

3. Sedan följde en rätt lång diskussion med ChatGPT om hur jag skulle skapa prisuträknaren.
4. Med hjälp av vår utvecklare Dario exporterade vi ut data från vårt CRM-system. Jag kunde då kolla på befintliga köksordrar, och se olika parametrar såsom ”total längd”, takhöjd, köksö, antal väggskåp. Och pris.
5. Det kanske svåraste var sedan att veta vad jag skulle göra med datan. Våra kök är rätt komplexa på så sätt att det finns massor av variabler och parametrar, som alla påverkar priset. Men nu var syftet att skapa en enkel priskalkylator på hemsidan, och då behövde jag förenkla så mycket som möjligt. Detta tog ett par dagar innan jag hittade rätt modell. Till sist hade jag en algoritm i Google Sheets som räknade ut kökets pris, inom ett spann, beroande på ett fåtal parametrar.

6. Sedan kopplade jag in två av våra frilansare: Vlad i Thailand, som hjälpt mig med allt webrelaterat sedan tio år tillbaka, och Teo i Rumänien som är designer. Jag bad Vlad bygga ihop tekniken – koppla upp algoritmen till websidan på något sätt, jag har ingen aning om hur han gjorde – och Teo fick i uppdrag att göra illustrationer för att förtydliga varje steg. Vi använde Figma under denna process, vilket var smidigt och enkelt (första gången jag använt Figma).

Det här projektet tog två månader från start till slut. Merparten av tiden var i steg 6; det blir ofta så när man jobbar med frilansare i olika tidszoner, det blir många rundor fram och tillbaka.
Nu är priskalkylatorn live, se den här! Den är inte perfekt och kan säkert göras bättre. Men den är förmodligen good enough; under första dygnet fick vi in 12 nya färska leads. Success!
