Hemligheten till att jobba hårt utan att bli utbränd

Hur mycket ska man jobba egentligen?
Ända sedan jag läste Tim Ferriss ”4 Hour Workweek” för 15 år sedan har jag varit influerad av det tänket: Jobba smart, använd hacks, delegera, outsourca. Jobba mindre.

Vilket passade mig bra när mina barn var små, då tiden och energin var begränsad.

På senaste tiden har pendeln börjat svänga. Är det bara jag eller har det något i kulturen…? Istället för ”jobba smart” pratas det nu om ”996”-arbete, vilket lär betyda: Jobba 9-21, 6 dagar i veckan. Åtminstone om man är grundare till en startup.

Sådant får förstås mothugg direkt. Det talas om workaholism, att det kan leda till utbrändhet, och att det är viktigt med work-life-balance.

Work life balance is a cute idea and it is reserved for the salaried”, skrev nån som svar.

Jag jobbar hårdare nu än någonsin. För att jag vill, och för att jobbet är roligt. Jag var på väg att bli utbränd för några år sedan, men när jag tänker tillbaka på det nu inser jag att inte handlade om att jag jobbade för mycket eller för hårt. Det handlade snarare om yttre faktorer – det hände mycket skit i företaget under de första åren som var svårt att hantera. Det hade inte blivit ett dugg bättre av att jobba mindre – tvärtom, problemen skulle ha blivit större om jag inte jobbade för att lösa dem.

Senaste året har jag pendlat fram och tillbaka: Hur aktiv ska jag ska vara i det dagliga arbetet i företaget, och hur mycket jag ska ”bygga bort mig” från verksamheten? Jag gjorde några seriösa försök att ta några steg tillbaka, men insåg under våren att varken jag eller företaget är mogna än. Så jag gick tillbaka: Nu jobbar jag mer hands on igen. Och gillar det.

Min vår har präglats tankar och experiment med marknadsföring. Hur vi får leads, och hur vi tar hand om dem. Testat Google Ads och Meta Ads och en hel del tekniker från Alex Hormozis utmärkta bok $100M Leads. När jobbet är så här roligt kan jag lika gärna jobba istället för att ha en hobby.

Kulladal fortsätter att växa. Efter semestrarna börjar två nya medarbetare. Och fler kommer det bli. Jag har börjat få en klarare bild hur företaget ska kunna fortsätta växa, var och hur vi ska ta marknadsandelar. Fram tills nu, de första fem åren, har vi gått rätt mycket på känsla, men nu blir vi allt mer systematiserade i allt vi gör. Högre fokus, färre distraktioner. Vilket är som att köra känslan på steroider.

    Prenumerera på bloggen






    [utm_campaign_i][/utm_campaign_i]
    [utm_source_i][/utm_source_i]
    [utm_medium_i][/utm_medium_i]
    [utm_term_i][/utm_term_i]
    [utm_content_i][/utm_content_i]
    [gclid_i][/gclid_i]

    You may also like

    Leave a Reply