Affärsidé #2: Företagscoach

Jag hade ett möte med en företagskonsult häromdagen. Upprinnelsen till mötet var att jag sett en annons på LinkedIn där företaget som konsulten jobbar för sökte nya medarbetare. De letade efter personer med erfarenhet av att driva och utveckla företag. Jag nappade och bokade möte med konsulten.

Företaget som konsulten jobbar för hjälper företag att utvecklas och växa genom rådgivning, coaching och workshops. Utan att riktigt veta vad det innebär blev jag nyfiken. I bakhuvudet fanns frågan: Är detta ett företag jag vill jobba för?

Men innan jag hann besvara frågan för mig själv fick jag svaret av konsulten:

– Du är säkert jätteduktig och så, men… här bör man vara 55 år gammal, minst. Trovärdigheten sitter i de grå håren, förstår du.

Skillnaden på coachning och rådgivning

Det finns få saker som triggar mig lika mycket som när någon säger att jag inte kan. Så, varför inte visa att konsulten har fel, och att jag som 35-åring visst kan coacha andra företagare till bättre business? Det vore kul att testa!

Jag har gått hos en företagscoach vid två tillfällen i min karriär. Fem träffar vardera, en timme per gång. Det intressanta med coachning är att det inte alls är rådgivning: Under dessa tio timmar fick jag inte ett enda råd. Men jag fick hundratals frågor att ta ställning till, och tack vare frågorna hittade jag nya svar inom mig själv.

Som coach är utmaningen att trots sina goda intentioner avstå från att ge råd. Bita sig i tungan, och ha tilltro till att klienten hittar sina egna svar. För egna insikter är mer värda – de skapar högre motivation – än råd från en utomstående.

Det går knappt en dag utan att jag tänker på någon av de insikter jag gjorde under dessa coachningtimmar. Och jag har länge tänkt att jag skulle vilja sitta på andra sidan bordet.

Och kanske att denna idé dessutom kan kombineras med den andra affärsidé som jag berättat om här i bloggen, den om ett coffice i Malmö. Vi får se.

    Prenumerera på bloggen






    [utm_campaign_i][/utm_campaign_i]
    [utm_source_i][/utm_source_i]
    [utm_medium_i][/utm_medium_i]
    [utm_term_i][/utm_term_i]
    [utm_content_i][/utm_content_i]
    [gclid_i][/gclid_i]

    You may also like

    5 comments

    1. Att vara företagscoach är världens roligaste jobb! Kör, säger jag. Och jag, som är 51, tycker snarare att jag ofta är i äldsta laget, och ser till att omge mig med yngre människor, för att lättare behålla nyfikenheten. (Fast ålder är ju individuellt.)
      Håller med att det viktigaste är det coachande arbetssättet, men mina kunder uppskattar att jag ibland kommer med konkreta råd. Men de handlar kanske mer om tips om var de kan söka sina svar, än svaren i sig.

      1. Adam, Jag läser det du skriver med stort intresse. Jag är övertygad om att du besitter en enastående potential att göra skillnad. Med mina glasögon uppfattar jag det som att du inte förstått detta ännu. OM du tror jag kan hjälpa dig se så träffar jag dig gärna.

    2. Tack för peppen! Och klok insikt angående att kunna ge tips på var kunderna kan hitta sina svar. Den tar jag med mig!

      Men hur börjar jag? Böcker att läsa? Utbildningar att gå?

    3. Jag har ingen utbildning i coaching, och precis som du självlärd i företagande (fast på senare år har jag jobbat på Drivhuset, och lärt mig rätt mycket om forskningen inom entreprenörskap via deras samarbete med Chalmers entreprenörskola). Jag har läst på en del om coachande arbetssätt, och tycker att det räcker rätt långt. (Inga konkreta boktips i skrivande stund, ska tänka till lite.) Man behöver vara en någorlunda reflekterande person, för att se var man kanske alltför lätt läser in egna tankar/fördomar/erfarenheter, men det verkar ju du vara. Jag skulle gärna gå en bra coachutbildning, men mer för min egen skull. Dock jobbar jag ju som företagscoach. Skulle jag verka som personlig coach skulle jag absolut utbilda mig.

    Leave a Reply