Blev vi virala…?
En av mina morgonrutiner är att kolla statistiken över våra leads. Ett mätvärde är “antal katalogbeställare“, som brukar ligga på ca 10-15 per dag. Häromdagen när jag öppnade datorn hade det kommit in fler än 400, de flesta under föregående kväll och natt. Mångdubbelt mot vad det brukar vara.
What? Vill alla plötsligt ha våra kök?
Jag började gräva. Jag är ingen expert i varken Analytics eller Google Ads, men kunde se att katalogbeställningsruschen hängde ihop med ökad trafik till sajten. Och att våra “Brand”-annonser på Google fått bra utdelning. So far so good.
Men det fanns några konstigheter i datan. I vanliga fall brukar vi få olika typer av leads – ritprogramsanvändare, priskalkylator-användare osv – men nu var det bara katalogbeställare.
Dessutom, alla verkade komma via Google – Ads och organiskt – men noll via våra Meta ads.
Jag frågade vår webkille som tog en titt och snabbt svarade att det nog var någon slags spam-attack. Verkligen?
Nej, det stämde inte heller, för vi kunde se att det var riktiga namn och adresser som hade kommit in.
Men samtidigt var det något med namnen och adresserna som inte helt stämde. Generellt sett, av namnen att döma, var detta yngre personer än vår huvudsakliga målgrupp av 40-50-åringar.
Så, vad hade hänt egentligen?
Jag mailade några av katalogbeställarna och frågade. En av dem svarade kort:
“Viral TikTok-video!”
Aha!
Gubbe som jag är har jag aldrig hängt på TikTok, men nu fick jag anledning att gå dit in. Hittade till slut ett klipp, där en tjej berättade om ett nytt hack:
“Man kan få gratis coffetable-böcker genom att beställa kataloger från olika inredningsföretag!”
Hon hade beställt från ett 20-tal olika, och tipsade nu om de fem bästa, där vår katalog tydligen var en av dem.
Kommentarsfältet hade gått bananas. Flera “OMG”, “Vilket bra hack!” osv. Sist jag kollade hade klippet fått drygt 110k visningar.
Jaja, så gick det till när vi fick in 400 katalogbeställningar på en dag.