Om målsättningar, mätdata och motivation

Hur sätter man mål för sitt företag? Bör man ens ha mål? Varför i såfall?

Att sätta mål har varit top of mind för mig på sistone, delvis för att Kulladal fick utmärkelsen DI Gasell i år. Vi hade tydligen uppfyllt kraven om dubblad omsättning på x antal år, visst antal anställda, osv. Och det var ju kul!

Är målet nu att alltid vara en gasell?

Nja. Men det satte igång en del tankar. Häng med:

För ett år sedan satte vi ett aggressivt mål att femfaldiga vår omsättning på fem år, och bröt sedan ner detta på månadsbasis.

När vi följde upp målen ett år senare var vi långt efter. Inte i betydelsen att företaget har röda siffror, men att vi inte hade uppfyllt de högt uppsatta målen.

Den spontana reaktionen från mig och teamet blev:
”Jaha, då får vi väl sänka målen, så att vi har en chans att uppnå dem.”

Min nästa tanke var:
Om målen är så lätta att ändra, vad fyller de då för funktion?
Är målen bara godtyckliga?
Vad är poängen med att sätta mål egentligen?

När vi satte vårt 5x-mål förra året var det baserat på hypotesen att ”det är lika svårt att dubbla som att tiofaldiga sin omsättning (enligt idéerna i den här boken.).
Det är en tilltalande tanke, men jag är numera rätt tveksam till att det stämmer.

Hursomhelst. Bakom vårt aggressiva mål fanns idén om att trigga alla, inklusive mig själv, att jobba bättre, snabbare, effektivare.

Men är det verkligen så? Jobbar man bättre om man har morot och piska?
Kanske i vissa branscher och företag, men min känsla är att godtyckliga mål inte verkar ha någon effekt på motivationen.

Så, hur sätter man egentligen meningsfulla mål för företaget?
Och vad ska mätas?

Jo, nu tänker jag så här:
Målet med företaget är att det ska fortsätta att finnas.
Produkten vi säljer – handbyggda kök i massivt trä ska hålla i hundra år – och på samma sätt ska vårt företag finnas i hundra år.

Spelar det då någon roll om vi växer med 1% eller 10% eller 50% i år…?
Nej.
Det enda som spelar roll är att vi inte går under, så att vi kan jobba vidare nästa år.
Det är ett spel utan mållinje, där det enda målet är att undvika ”game over”.

Men, för att överleva måste man växa. Tillväxt är därför vårt mål, men utan att vi specat i vilken takt tillväxten ska gå. Vi kommer att hålla koll på ”pengar in, pengar ut” för att se att det blir plussiffror på nedersta raden. (Men vi kommer förmodligen inte bli Gasell-företag varje år.)

Nästa fråga blir:
Hur säkerställer vi att vi växer?

Svar: Genom att jobba med rätt saker och attackera rätt problem.

Hur vet vi vad som är rätt problem? Jo, genom att identifiera var flaskhalsen är (det är alltid bara en), och jobba mot just denna.

I vårt fall är tänkbara flaskhalsar:

  • För få leads -> öka marknadsföring
  • För få ordrar -> öka konvertering
  • För långa ledtider internt -> öka arbetskapacitet och/eller omprioritera
  • För långa ledtider i produktionen -> öka snickerikapaciteten

Det är alltså detta vi behöver mäta: Olika indikatorer som visar oss var flaskhallen är just nu, och var vi kan förvänta oss den näst.

För så länge vi attackerar rätt problem kommer företaget att växa, i den takt det själv vill.

När jag frågade teamet häromdagen om vad de vill ha mätdata på kom svaret:
Mätdatan ska ge motivation, och minska stress.

Bra svar!
Motivation tror jag skapas av att se resultat av det arbete man gör. Om man sålt extra bra en månad bör det synas i statistiken som presenteras (dvs att vi går plus istället för minus).

Att minska stress tror jag framför allt handlar om upplevd kontroll. Att ha orimliga mål skapar stress, på grund av att man inte har kontroll över utfallet.
Man får också känsla av kontroll, och mindre stress, av att tydligt veta förutsättningarna.
Så, genom att mäta och redovisa var vi har vår flaskhals, så blir det tydligt för alla vad vi ska attackera.

Därför, från och med nu kommer vi mäta:

  1. Ligger företaget på plus/minus? (Sett över 1, 3 och 12 månader.)
  2. Var finns flaskhalsen? Jobbar vi mot den?

    Prenumerera på bloggen






    [utm_campaign_i][/utm_campaign_i]
    [utm_source_i][/utm_source_i]
    [utm_medium_i][/utm_medium_i]
    [utm_term_i][/utm_term_i]
    [utm_content_i][/utm_content_i]
    [gclid_i][/gclid_i]

    You may also like

    Leave a Reply