Hävstångsprincipen: Om att få oproportionerligt resultat i företaget

Min dotter har just börjat högstadiet. Häromdagen berättade hon att hennes lärare lär ut flera studietekniker. Flash cards, stör-ej-appar på mobilen, med mera.

– Vad bra!, sa jag när hon berättade. En hävstång!

– En hävstång?, frågade hon

– Ja, tänk dig en gungbräda, svarade jag. Om du väger mindre än personen på andra sidan, kan ni ändå gunga jämnt om du flyttar dig längre ut på gungbrädan. Ju längre bort från stödpunkten du kommer – det vill säga ju längre hävstång – desto större vikt kan du lyfta.

Arkimedes skrev om detta för mer än 2000 år sedan: “Ge mig en plats att stå på, och en hävstång lång nog, så ska jag rubba världen.

– Så, det dina lärare gör, fortsatte jag, när de prioriterar studieteknik istället för enskilda ämneskunskaper, är att ge er en hävstång. Tack vare dessa studietekniker kommer ni lära er mer i alla ämnen.

Detta berättade jag för att hävstångsprincipen varit mitt top of mind på sistone. Eftersom jag är helt inriktad mot att skala upp vårt företaget, Kulladal Kitchens, behövs hävstänger. Tid är alltid en bristvara, därför måste varje arbetsinsats få oproportionerligt resultat.

Jag försöker tänka på hävstänger i alla olika delar av företaget. Mest uppenbart är kanske IT: Att ständigt bygga vidare på våra system för att förenkla och automatisera. Varje ny feature blir en tidsvinst för framtiden.

Det handlar också om hur vi kunskapsdelar på företaget. Vi har just onboardat två nya köksdesigners, Sara och Sanna, och en stor del i utbildningen har varit förinspelade videos (med Loom, vilket varit en game changer för oss). Detta är en också en hävstång: Jobbet görs en gång (när videon spelas in) och informationen kan sedan användas gång på gång.

Inom marknadsföring finns hävstänger i form av Meta- och Google Ads. Och vår Instagram-kanal är en hävstång – varje postning når tusentals följare.

Inom försäljningsdelen håller vi också på att utveckla en hävstång; ett verktyg för personifierade mailuppföljningar av leads. Den kommer bli ett monster. Vår tidigare läckande hink av leads, kommer att tätas, och jag ser så mycket fram emot att börja använda det verktyget.

Till sist:
Den ultimata hävstången är att bygga brand. Att stärka sitt varumärke är det som på sikt ger störst resultat, även om resultaten tar lång tid. Ett starkt varutmärke gör till exempel att annonseringen blir billigare, att vi får fler rätt typ av leads (med rätt budget), och vi blir mindre känsliga för konkurrens.

Dan Martell (som skrivit Buy Back Your Time) har sammanfattat hävstångsprincipen för företag med “C.C.C.C.”:

1. Content – istället för att berätta/marknadsföra för en person i taget; många människor samtidigt
2. Capital – genom ett extra investeringar; snabbare tillväxt
3. Code – mjukvara som automatiserar processer
4. Collaboration – genom att inte göra allt själv blir mer gjort (genom att anställningar, outsourcing, samarbeten, etc)

    Prenumerera på bloggen






    [utm_campaign_i][/utm_campaign_i]
    [utm_source_i][/utm_source_i]
    [utm_medium_i][/utm_medium_i]
    [utm_term_i][/utm_term_i]
    [utm_content_i][/utm_content_i]
    [gclid_i][/gclid_i]

    You may also like

    Leave a Reply