Jag lunchade med en entreprenörskollega i vintras och berättade om läget för mitt företag. Efter att ha hört min beskrivning konstaterade han kort:
”Ni är i ’The Run Phase’.”
”Vad?”
”Det som kommer efter ’Startup’ och innan ’Scaleup’”
Jag fick erkänna att jag inte hört uttrycket ”Run Phase” tidigare. ’Startup’ och ’Scaleup’ var bekanta, men vad är ”Run phase”.
Jo, Run Phase, fick jag lära mig, innebär att företaget har kommit igenom första fasen. Likt ett barn som lär sig gå. Företaget har hittat en affärsmodell som fungerar och ett team börjar byggas upp.
“Det låter väl som en bra fas att vara i?”, frågade jag.
“Ja, förutom att ert företag – om ni är som andra i den här fasen – läcker som ett såll. För att ni inte har system och processer. Ni mäter inget. För att komma vidare och styra rätt måste ni ha mätdata som ger beslutsunderlag. Ni behöver system.”
—
Mitt tema för våren 2025 har varit just detta: Hur bygger man system för företaget? Jag skrev ett inlägg på Linkedin med ett par boktips och några frågor.
Jag har famlat mig fram, läst böcker och lyssnat på poddar. Växelverkan mellan input och sedan trial-and-error i det dagliga arbetet.
Överlägset bäst av alla inputs är Alex Hormozi. Han är inte den typiske managementkonsulten – han ser ut och låter som en ”bro” men han är den smartaste business-content-makare jag hittat. Hans pod The Game, och denna Scaleup-manual har helt öppnat mina ögon, och gett nya idéer och ny energi. Rekommenderas.
—
Sakta men säkert har vi börjat bygga system.
Ett exempel: Fram till nyligen hade vi ingen koll på hur många leads vi fick in, hur många av dem som ”konverterade”, och varifrån de kom. Det låter kanske galet och oansvarigt, men vi har haft lyxproblemet att inte behöva bry oss: Leadsen har kommit in ändå, och det har kommit ut ordrar i andra änden. Varför inte bara gå på magkänsla?
För att det läcker som ett såll och man vet inte var det läcker.
Alltså. Det har kanske funkat för oss hittills, i den storleken vi varit i. Men för att växa behöver vi veta vilka reglage vi ska dra i. Och då är bra mätdata en förutsättning.
Sagt och gjort: Nu mäter vi leads! Vi kollar varifrån de kommer, hur snabbt de rör sig genom kundresan, var de fastnar, hur många som konverterar osv. Jag som älskar Google Sheets och siffror och conditional formatting håller på att gå bananas.
Finns det då risk att mäta för mycket?
Ja! Ställ därför en kontrollfråga:
Om ett mätvärde plötsligt ändras, påverkar det vad du gör härnäst? Påverkar resultatet dina handlingar?Om inte, då är det en meningslös mätpunkt.
(Bilden ovan: Jag på kontoret för några år sedan, tidigare i vår Run Phase, mitt i kaoset. Foto av min kollega Johanna.)