Jag pratade med en av våra leverantörer för nån vecka sedan, för att beställa material till våra nya utställningskök. Hans reaktion var: “Va, växer ni? När man läser din blogg får man ju känslan av att allt är mayhem!”.
Det var då jag insåg att jag bör balansera bloggens inlägg om entreprenörskapets vedermödor med en text med (mest) positiva inslag. Här kommer den:
Vi har haft en positiv effekt av Coronakrisen, som jag skrivit om tidigare. Därför jag hade väntat mig en liten nergång i efterfrågan i takt med att samhället öppnat upp stegvis under året. Men det har varit tvärtom. Efterfrågan är nu högre än någonsin.
Vi gör inte så mycket marknadsföring, utan jobbar egentligen bara med en kanal: Instagram. Min kollega Johanna är ett geni på detta. Alltid perfekt anslag i texten (med bilder oftast tagna av Johnnas syster Lisa). Följare och likes rullar i ett högt tempo.
Effekten är att förfrågningar på kök strömmar in och att vi helt enkelt inte hinner med allt vi vill. När nya köksspekulanter hör av sig har vi ofta behövt säga att väntetiden på att få ett köksförslag kan vara längre än vanligt nu. Vilket säkerligen lett till att vi tappat en och annan kund.
I snickerierna – vi har två stycken, ett i Litauen och ett i Istanbul – hinner de än så länge med. Kapaciteten har ökat en hel del under året. So far so good.
Mätt i siffror i bokföringen så kommer 2021 landa på drygt dubbla omsättningen jämfört med 2020.
Det går alltså bra nu! Vilket är varje entreprenörsdröm: Att se sitt företag attrahera kunder och bli lönsamt. Samtidigt är min stress just nu på all-time-high. Vilket gör att lyxproblemet, att ha för många kunder, håller på att bli ett verkligt problem.
Men det här inlägget skulle ju inte handla om problem! Direkt över till lösningen:
Idag, 29 november, börjar en ny medarbetare hos oss. Nummer 4 i Kulladalsgänget. Det blev en snabb rekryteringsprocess, lite på uppstuds. Mer om nr 4 i ett kommande inlägg!